Orm i paradiset

Som jag skrev i det förra inlägget så har vi på Koh Lanta haft mycket

tråkigheter.

Och nu så var det vår tur att drabbas.

Först så pajar min dator ihop.

Inte oväntat, men ändå både olägligt och tråkigt.

Förra veckan så flyttade vi till ett större hus inom samma område som tidigare.

Två dagar senare så blev vi rånade i huset på natten medan vi sov.

Eftersom både Janne och jag är ganska lättväckta, och med tanke på hur vi mådde dagen efter,

och även barnen, så är vi gaska säkra på att vi blivit utsatta för någon slags sömngas.

Vi hade allihop en sprängande huvudvärk och var väldigt torra i munnen hela dagen.

Som efter en riktigt blöt fest !

Fast vi inte varit på fest.

Vi sov med bara myggfönster i vårt sovrum, där jag tror dom först sprutade in gasen.

Sen hade vi även bara myggnät i köksfönstret. Och det var där dom tog sig in,

genom att hämta en av grannens terassstolar att klättra på.

I köksfönstret så har jag hängt ett vindspel i bambu (som jag gjort själv :)

Och det är gaska stort och hänger direkt mot fönstret.

Myggfönstren öppnas innåt, så det går inte att öppna det utan att det låter.

Sedan har dom vänt upp och ner på alla våra väskor direkt på marmorgolvet

Utanför våra sovrum !

Småpengar och nycklar och annat skrammel som man har i väskor.

Även Jannes ryggsäck med alla fiskegrejer och drag har dom bara hällt rätt ner på golvet.

I den ryggsäcken så har han även bjällror som han fäster på spötoppen då han fiskar.

Och även det borde låta gaska bra mot marmorgolvet.

Bredvid där dom hällt ut allt så ligger det en hallmatta, som man kan tycka dom borde

hällt ut sakerna på i stället om dom var rädd att vi skulle vakna.

Det som stals var alla pengar, kameran, telefon, kikare, Jannes klocka, mina handväskor med div. Smink.

Kameran låg på mitt sängbord, ca 30 cm från mitt huvud !

Dom har även varit och rotat runt i Moas byråer och vänt upp och ned på leksaker.

Vickis hade för första gången låst dörren till sitt sovrum för hon ville sova ut länge eftersom det var lördag.

Det kändes som tusen nålar i min panna då jag förstod vad som hänt på morgonen, och hennes dörr var låst.

Jag var livrädd att något hade hänt henne eftersom dörren var låst.

Jag bankade på dörren som en galning.

Men tack o lov så hade dom inte varit i hennes rum eftersom det var låst.

Men hon mådde lika dåligt som oss andra.

Jag har nog varit i lite chocktillstånd sen i lördags och har svårt att prata om det utan att gråta.

Det är sån hemsk känsla att någon varit inne i huset medan vi sov.

Och Moa är rädd att vara inomhus själv, och det är just nu det värsta.

Sakerna struntar jag i totalt, men att mina barn inte känner sig trygga hemma, gör att jag mår skitdåligt.

I går berättade jag för lärarna på skolan om vad som hänt, och grät naturligtvis.,

Dom lovade att lyssna och kolla extra mycket på Moa dom närmsta dagarna, för att sen hur hon

tar det hela framöver.

På eftermiddagen då hon kom hem från skolan så ljög jag första gången medvetet för henne

och sa att polisen tagit tjuvarna och att dom satt i fängelse i ett annat land nu.

- Yes, vad bra, ropar hon.

På kvällen så ville hon sova inne hos oss igen, men jag sa att hon kunde prova att somna i sin säng,

och komma sen om hon inte kunde somna eller om hon vaknade.

Hon sov gott i sin säng hela natten, och har idag inte pratat alls om inbrottet.

Så jag hoppas hon glömmer fort och allt blir normalt igen.

Om två veckor så åker vi till Krabi, och då ska jag köpa en ny dator och ett mobilt bredband.

Sen kommer det bli ordning och reda i bloggen igen :)

En ny kamera ska också införskaffas.

Första advent blev en trevlig tillställning hemma hos Micke och Tina.

Först så bjöd dom på hembakta lussebullar och glögg, sen blev det lammstek och potatisgratäng.

Till efterätt serverade dom kladdkaka med grädde.

Allt var kalasgott.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Hej kära svägerska!!



Så även på Lanta finns det bovar!

Fy farao vad jag lider med dej och barnen! Kan bara tänka mej hur det måste kännas. Hoppas dom får fatt i förövarna "på riktigt" och låser in dom för lång tid framöver och att ni kan återfå tryggheten i ert hem.



Kram,

Susanne

2009-12-01 @ 17:02:36
Postat av: Maria Sjögren

Hej! guu va hemskt, tänkte på barnen, hoppas allt är okej med dom nu..:) kram Maria

2009-12-02 @ 08:55:25
Postat av: madde

usch mamma, va hemskt. hoppas de aldrig händer igen, dom ha ju kunna jort vad som hellst, hua hemska tanke!

2009-12-02 @ 10:54:43
URL: http://maddelusken.blogg.se/
Postat av: Ann

Fy fasen vad läskigt! Tur att ni alla ändå mår efter omständigheterna bra. Surt med alla saker, men ni är ju ändå viktigast!! Hur funkar det på Lanta? Brukar såna här förövare åka fast?

Massor av kramar från oss alla!/Ann

2009-12-03 @ 12:54:54
Postat av: Annica

Konstigt nog så har en del inbrott faktiskt blivit

uppklarade och tjuvarna tagna.

Koh Lanta är ju en väldigt liten ö.

Men det är ganska ovanligt.

Och det är ju samma i Sverige. Dom flesta "bovar"

går fria.

Kram på er allihop / Annica

2009-12-04 @ 05:33:14
URL: http://thaijannica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0