Nya övningar...

på schemat.
Sedan tre veckor tillbaka har Niklas börjat att Thaiboxas, och Vickis
är på gymet med Janne och cyklar och går på gåbandet.
Både Niklas och Vickis tyckte att gympan var lite för barnslig för dom.
Men söta var dom när dom gympade alla tre.
 
Så på Måndag och Onsdag eftermiddag åker Janne till gymet med 
Niklas och Vickis....
     
...medan jag följer Moa till gympan. Hon tycker det är jättekul !
Hon kan säkert sitta i spagat innan jul........ 
 Själv har jag slutat på gymet, och har överlåtit mitt gymkort till Vickis.
Vad gör jag då??
Håll i hatten, så ska ni få höra........
Jag har börjat på Yoga och Mindfulness !!!!!!!!!!!!!!!
Kl. 9 varje Måndag, Onsdag och Fredagsmorgon åker jag till Saladan och Yogar i 1,5 timme, som sen avslutas med
en halv timmes mindfulness.
Första gången så kände jag mig som en korsning mellan en 6-åring och ett kylskåp :)
Fick liksom ingen ordning på armar och ben.........och vig som ett kylskåp :)
Nu har jag gått 8 ggr, och börjar få kläm på det :)
Jag gör mina små framsteg.........och tycker det är kanonhärligt.
Vi yogar i en Sala på stranden. Salan är byggd på pålar så man har utsikt över havet under tiden.
Andra gången jag gick så följde Janne också med för att prova !!
Men om jag var som en korsning mellan en 6-åring och ett kylskåp, så vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva Janne......
Kronblom som dansar balett kanske är en bra beskrivning........
Eller kanske nå´n episod från Galenskaparna.......Den här med FRITJOF KONKAS...
Men GULDMEDALJÖREN påminner också ganska bra om Janne :)
Efter det första och enda yogapasset, så återgick Janne till Gymet !!
Den yogaform som jag gör heter Astanga yoga, och är en mer krävande yogastil. Den består av snabba serier av positioner (asanas)som går in i varandra. Det går ut på att "hetta upp" kroppen.
Jag svettas floder..........När jag böjer mig framåt i en viss "asanas" så rinner det in svett i näsan och in i ögonen.
Hela jag ser ut som om jag duschat........
Jag har hämtat lite text från nätet om Astanga yoga:
"Som i andra former kopplar man rörelserna till andningen. Denna yogastil utvecklades för att bygga styrka, uthållning och flexibilitet. Vill man försöka sig på denna form bör man redan innan ha god fysisk form. (god och god..........men det tar sig!!)
"Asanas", positioner, utvecklar stabilitet i kroppen, elastiticitet i lungfibrerna och i andra delar av det respiratoriska systemet. Varje asana har en specifik funktion. Att praktisera asanas påverkar flera nivåer av människan:
"Inre massage" och balansering av organen, ökad blodcirkulation, muskler stärks och blir flexiblare, hormonerna balanseras och ämnesomsättningen ökar, Vidare stimuleras matsmältningen och tarmarnas arbete. En viktig roll asanas fyller är att man utvecklar en stark, smidig kropp med större uthållighet och bättre hållning.
Sammantaget stärks kroppen på alla plan, immunförsvaret vitaliseras och allmänna hälsan förbättras."
Efter yogapasset så har vi Mindfulnessavslappning...........

Mera informaion från nätet: Om mindfulness


Mindfulness är den medvetenhet som uppstår när vi uppmärksammar något 
avsiktligen, i nuet,
som det är
och fritt från bedömning.

"En stor del av vår vakna tid går åt till att tänka på det som har hänt eller planera för framtiden. Vi går om och om igenom det som hände i det förflutna, det må vara för två år sedan eller i morse, för att sedan planera eller oroa oss för framtiden. Nuet, som är den enda tid vi egentligen faktiskt har, försvinner från vår medvetenhet.

Med våra tankar och känslor ofta involverade på annat håll än här och nu upplever vi nuet som tråkigt och innehållslöst och utför våra sysslor med autopiloten påkopplad. Vi är inte riktigt medvetna om vad vi känner, gör eller tänker i nuet. Istället söker vi tillfredsställelse, intresse och en känsla av liv och mening ur det förflutna eller i det som komma skall. Är vi inte närvarande nog för att uppskatta det vi åstadkommer eller har, skyndar vi efter en stund vidare till nästa aktivitet. Att fokusera mycket på till exempel framtiden, på allt vi vill eller måste hinna med för att kunna må bra, tar vår uppmärksamhet från att uppleva livet direkt när det sker, såsom det sker.


Mindfulness handlar om att öka medvetenheten om inre och yttre skeenden. På svenska översätter vi ofta det engelska ordet mindfulness till "medveten närvaro". Att vara medvetet närvarande är en naturlig mänsklig kapacitet vi redan besitter. Vår inneboende närvarokapacitet må ha fått litet utrymme och föga uppmuntran att växa, men den kan odlas och integreras i vardagen. Nyckelkomponenter i mindfulness är att möta det du blir medveten om med öppenhet, uppmärksamhet och acceptans.

Syftet är att bli mer medveten om tankar, känslor och kroppsupplevelser. Du ökar därmed dina möjligheter att bli varse beteenden och tankemönster som bland annat skapar stress och ohälsa av olika slag, och får verktyg till att välja mer konstruktiva och positiva vägar. I en tid med en mängd budskap om värdet av nya upplevelser, nästa aktivitet, högre prestationer och mer innehåll på kortare tid innebär utövandet av medveten närvaro ett stort steg mot ett sundare liv.
Att medvetet "vara nära" det som pågår eller hur vi är, utan att genast värdera, döma eller försöka förändra det, har en stor läkande kraft och hjälper oss att återfinna glädje och harmoni.

Att integrera mindfulness i ditt liv ger en mängd fördelar. Människor berättar om en ökad förmåga till avslappning, förbättrad koncentration och kreativitet, mer livslust och energi, större självinsikt och förståelse för andra, ökat självförtroende, bättre arbetsresultat och förmåga att hantera stress. En ökad medvetenhet om nuet frigör kapaciteten att möta situationer med valmöjligheter istället för att reagera automatiskt. Du får tillgång till kraftfulla inre resurser som hjälper dig att handskas konstruktivt med stress och svårigheter. Mindfulness är också verkningsfullt till att minska ett flertal psykologiska och fysiska symptom associerade med stress. Forskning har visat att personer som använder mindfulnessmetoder rapporterar om reducerade symptom på depression, ångest och kronisk smärta såväl som ett förbättrat immunförsvar."


Visst låter det flummigt, jag vet. Men jag gillar det.
Och framförallt, JAG MÅR BRA AV DET! :)
Det här blev nog mitt längsta inlägg någonsin.
Och mer lär det nog bli om Yogan :)
Det känns som hela familjen hittat "sin grej" nu.
Moa med gympan, Nicke med thaiboxning,
Janne och Vickis på Gym och jag med Yogan!
I morgon blir det tyvärr ingen Yoga, för då ska vi till Krabi och förlänga visumen.
Vi har hyrt en sjusitsig van med dvd och chaufför!!
Efter att vi förnyat visumen så ska vi in till Krabitown och shoppa lite.
Jag ska bl.a. köpa en ny kamera.



 


Kommentarer
Postat av: Ingela

Hoho...:) Det var grejer det. Men vad bra att ni hittat något annat att göra än att lapa sol och dricka drinkar..;)

Kämpa på

2008-10-17 @ 20:02:56
Postat av: Peter

Hej på er! Kul att allt funkar så bra och några små fadäser (typ tuk-tuken) kryddar väl bara tillvaron... ;-) Här hemma rotar vi runt i biljettfloran men har några funderingar som Ann skickat i ett mail till er. Preliminärt tänkte vi åka ut under andra halvan av november om det är ok för er, men som sagt kolla väldigt gärna upp mailboxen så vi vet! :-)

Kramar från ett höstvackert Stockholm MEN som obönhörligt går mot den hemska månaden november...

2008-10-19 @ 21:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0