Djurlivet....

på Lanta............
Vi har 4 st Jing-jo`k (liten geckoödla) som bor hos oss.
Dom sitter i taket på altanen, men ibland så springer någon av dom in i huset.
Snabba som blixten är dom.
  Dom flesta är ca. 10 cm långa. Men det finns större också.
Men inte hos oss. Dom stora kallas tùk-kae.
Ett dansk par som vi träffat hade också mött en varan. Den var ca. 1,40 m.
Den hoppas jag vi slipper möta :)
Vi har även sett en havsörn. Kan ha varit en vithövdad havsörn... Den var iallafall vit och väldigt ståtlig att se när den gled fram i luften.
Ormar finns det gott om här, men jag har själv inte stött på någon.
Barnen har sett en grön huggorm på skolan.
Martin (vår granne) har fotat ett snyggt exemplar här på Lanta.
   
Längs med vägarna så kan man ibland få se apor ! Om man har tur..
Och det har jag haft, jag har sett 5 st. Janne har också sett några apor, fast det var längre in i
djungeln. Dom hoppade i träden när han satt på en restaurang och åt.
Tyvärr så hade han inte kameran med sig då, men det är nog Makaker.
Elefanterna här är tyvärr oftast fastkedjade, men dom går lösa ibland.
Vi var och kollade på dom en dag...........
Det var blandade känslor att se dom !!
Elefanterna får inte användas som arbetsredskap längre, och alternativet för dom
nu är att användas som turistattraktion. Så om vi inte tittar och ev. rider på dom, så
avlivas dom. Och så länge vi tittar och gör elefantturer och betalar för det, så står dom fastkedjade !!
     
Den lilla elefanten på bilden "dansade" hela tiden .....ett steg fram...ett steg bak...ett steg fram....ett steg bak...
Dom blir nog mentalt sjuka av att stå fastkedjade så där hela tiden.
Den lilla tid dom får gå någorlunda fritt i djungeln väger inte upp den fastkedjade tiden.
Vi åker nog inte dit igen.
Som jag berättat tidigare så finns det enormt mycket vildhundar här.
Många svenskar som stannar en längre tid (ca. 10 månader) tar sig an dessa hundar.
Hunden kommer till huset och är ju hur söt som hellst. Dom är svåra att motstå.

Jag kan förstå att många vill mata dom, för dom tycker synd om dom.
Men när det är dags för hemresa så blir ju hunden kvar.........
Då är den inte längre vild, och kan inte klara sig själv.
Den har inte lärt sig att jaga. Dessutom får dessa "tamhundar" ofta stryk av dom andra vildhundarna på stranden.
Dessa hundslagsmål ser man nästan varje dag........
Så antingen kommer den att dö av diverse infekterade sår som den fått i slagsmål, eller så svälter den ihjäl.
Det pågår ett "steriliseringsprogram" här på Lanta.
Man samlar in hundar lite nu och då, till en slags hundklinik, där dom blir steriliserade.
På så sätt är det tänkt att man ska minska antalet vildhundar på sikt.
Det är likadant med katter. Det blir som i Sverige där många också skaffar "sommarkatt".
Ett djur som iallafall flickorna gillar är hästen som bor bredvid oss.
Han heter Chocklet, och den får dom rida på så ofta dom vill.
Det har blivit Jannes uppgift att följa tjejerna till hästen, för den gillar som bekant inte jag!
Då stannar jag hellre hemma med mina jing-jockar.
   
Det har ju också varit regnperiod här nu, och då kommer det en armé med grodor och paddor.
På nätterna stämmer "grodkören" upp i högsång.......Dom låter som brölande kor !!
En dag när jag skulle på gymet, så tog jag mina gympadojjer och stoppade dom i väskan.
När jag kom fram så fick jag inte i foten, jag trodde att innersulan korvat ihop sig i skon,
så stoppade jag in handen för att rätta till sulan........och där låg det en PADDA !!!!
Oooooiiiiiiiiiiiii  vrålade jag mitt i gymet och singlade iväg skon rätt in i gymet.
Lite pinsamt med djungelvrål i gymet.... Men ibland så tar känslorna överhand.
En kille som heter Jens, kom till undsättning och bar ut paddan.
Åhh fyyyy faaabian vad äckligt det var att ta på den.........och att jag haft den på ryggen (i väskan)  hela vägen
upp till gymet också. Den var lika stor som halva skon......och FET.........
Tänk om paddan hade hoppat upp på axeln medans jag körde !!
Hemska tanke !!!
Med min sinnesnärvaro så hade det blivit en motorcykelolycka av stora mått.
Jag hade väl släppt styret och flaxat med armar och ben, och sen om jag överlevt så hade jag väl kastat både
väskan och motorcykeln rätt in i djungeln..... och fortsatt och hoppat och skrikit, eftersom jag förmodligen aldrig skulle hunnit se vad det var som klättrade på mig.
Numera så kollar jag alltid skorna INNAN jag lägger dom i väskan!
Det marina djurlivet har jag inte sett mycket av än.
Lite maneter och landkrabbor är väl allt än så länge.
   
 Vi köpte en stor balja som vi har som "akvarium" på altanen.
Där samlar barnen små krabbor som dom plockat på stranden. Vi fyllde den med sand och havsvatten, och la i lite av dom snäckor vi plockat. Det är kul att sitta och blänga på dom små liven :)
Efter ett tag så lessnar dom på den snäcka dom bor i, och flyttar in i en annan, som är ledig.
Ibland så blir det lite fel......en av krabborna fick lite storhetsvansinne, och skaffade sig en jättesnäcka att bo i.
Tyvärr kunde krabban nästan inte rubba den, så han flyttade till en mindre igen :)
Till helgen så ska vi åka till Phiphi-öarna, och då ska jag snorkla lite.
Det ska bli kul att snorkla med Moa nu.
Hon kunde ju inte simma när vi var i Egypten sist, så hon har aldrig provat på att snorkla förut.
Nu kan vi ju simma ut en bit tillsammans :)
Delar av filmen "The beach" spelades in på Phiphi-öarna.
Hoppas att vi hittar någon av det vackra lagunerna som man såg i filmen.
Annars så kanske vi hittar en "egen" lagun.
Mysigt blir det nog iallafall.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0