Kuala Lumpur.....

är verkligen en kontrast till Koh Lanta.

Flyget från Krabi till KL tog ca 1 timme och sen var det en timmes taxifärd in till city.

När vi närmade oss city så kändes det som om vi körde in i Stockholm eller New York.

Väääldigt imponerande för en "lantlolla" som jag!

Skyskrapor och skytrain ...WOW !!

 
Vid halv 5 tiden så checkade vi in på hotellet, Swiss Garden.


Efter en dusch och en raid i minibaren så var vi redo att utforska stan.

Första stoppet blev självklart McDonald's

 "Vägen till mannens hjärta går genom magen"
Alla beställde var sin BigMac & Co, utom Niklas, han beställde 2 st. Och NJÖÖÖÖT !!!

Eftersom vi var i Storstan nu med skyskrapor och skytrain så kunde jag ju inte hasa runt i mina gamla sköööna flipflop, utan fjollig som jag är så tog jag naturligtvis på mig klackskorna.

INTE smart, men snyggt :D

Vill man vara fin, så får man lida pin ! Men nu blev det överkurs!!

In i en skoaffär och köpa nya......................klackskor !!!

Fast dom här hade remmar ............och var vita ! Dom förra var ju svarta, så nu blir det nog bättre :)

Efter det så tog vi en taxi till Times Square. Det är ett gigantiskt köpcenter med Tivoli. Inomhus! Det är ca. 700 000 kvm stort och två torn som är 203 meter höga fördelat på 48 våningar !
   

Dom 13 första våningarna är butiker. Resten tror jag är hotell.

Det finns ca tusen butiker, ca 65 restauranger och ett tiotal biografer.
Butikerna är allt från fina märkesbutiker till billiga stånd. Allt i en salig blandning.
HALLELULIA !!      Vilket shoppingmecka!!

 
Vi hade bestämt oss för att gå på Bio. Jag hade velat se " Yes man" med Jim Carrey, men den sista föreställningen för idag hade precis slutat :(   Så vi såg en annan film som heter Bedtime Stories med  Adam Sandler i huvudrollen. En riktigt rolig film.

Vi hade bunkrat med läsk och godis inför bion, men det fick vi inte ha med in..............

Popcorn gick bra, men det ville vi inte ha eftersom dom är smörade med socker på!!! TVI !!

Så vi lämnade snällt ifrån oss godiset och gick in i salongen som var ISKALL !!

Dom måste ha haft 50 st AC inställda på 12 grader.

Så där satt vi och frös i kortbyxor, kjol och linne. OCH fina klackskor (hahaha)

Bio i KL kräver  Fleecetröja och raggsockor!!

Men filmen var ju rolig.

Efter filmen så strosade vi runt i huset och tittade lite, men det räckte för mina fötter.

Nu hade jag inte bara skavsår utan stora vattenblåsor på tårna.

Är huvet dumt får kroppen lida..............

Sen tog vi en taxi hem till hotellet och nattade barnen.

Janne och jag gick ner och satte oss i hotellbaren ett par timmar.

Mysigt ställe med en pianist och en tjej från Filippinerna som sjöng gamla evergreens.

Janne ville gå ut på stan och sätta sig på en uteservering, det ville jag också, men det ville INTE mina fötter.

Men tvärs över gatan fanns det en liten supermarket. Och utanför på gatan stod det en stol och ett bord.

Ägaren bar villigt och glatt fram en stol till och serverade oss sedan varsin öl i pappmuggar !

Så satt vi nu i en provisorisk bar för två på gatan i KL :)     MED finskorna på !
   

Väldigt trevligt folk i den baren måste jag säga :D

 
Eftersom vi hade badkar på rummet så måste vi ju hem och bada, FAST klockan var två på natten.

Mysigt.

Torsdagsmorgon och hotellfrukost :)  Det överlägset bästa med hotell. FRUKOSTEN !

Efter en gigantisk frukost tog vi en taxi till Thailändska ambassaden.

I dag hade jag klok av erfarenhet insett att "fjollskorna" fick stanna hemma.

Och tur var det. Jag tror jag gick 5 mil den dan.

Ambassaden öppnade kl. 9.30 och efter en evighets köande så blev det vår tur.

När vi skulle lämna in våra visumansökningar så säger hon i luckan :- 550 Ringit, Please.

Pengar, hmm  det hade vi glömt att ta ut !!

OK, klockan är bara halv elva och dom stänger kl. 12. Jag springer ut och letar efter en bankomat och Janne stannar med barnen.

Att ta sig över gatan i KL är inte roligt ska jag säga!!

Det är sexfilig trafik och inga övergångsställen. Jag sprang som en galning in och ut i butiker och banker, men mitt kort funkade inte. Jag hade ingen klocka på mig men jag trodde att klockan måste närma sig halv tolv och jag var nästan på andra sidan stan !!!

Taxi tillbaka för att skicka ut Janne och pröva sitt kort. På väg tillbaka till ambassaden så ser jag Janne på andra sidan gatan, troligtvis tror han att jag rymt....................

Jag hoppar ur taxin och ropar tillbaka Janne och ska sen försöka ta mig över gatan igen.

Hej o hå, efter "tre dagar" kom jag över. In på ambassaden igen och frågade folk om det var någon vänlig människa som kunde växla mina bath till ringit. Alla skulle ju bevisligen till Thailand och skulle komma att behöva bath.

Men NEJ, det gick inte.

Ut på gatan igen och springa åt andra hållet och leta reda på en bankomat som funkade.

Hundra mil längre upp på gatan blev det JACKPOT!!

Taxi tillbaka och betala och hämta barnen som väntat där. En kvart till godo !!

Ut till taxin igen och mot nästa turistattraktion.

Petronas Twin Towers, en tvillingskyskrapa som är 451,9 meter hög. Nästan en halv kilometer !!. Med 88 våningar.
    

Stålet i dom tornen kommer från SVERIGE!!

Sååå jätte vackert på kvällen när hela tornen lyser.

I botteplanen på tornen ligger ett annat köpcenter som heter KLCC.

 
Det är 140 000 kvm på 6 våningar.


Där är det mest märkesbutiker som Louis Vuitton, Versace, Moschino, Hugo Boss, Dior, Gucci, Prada., Top Shop, Marks & Spencer, Tiffany & Co, DKNY, Calvin Klein

med mera... för den som har råd.....

Efter det for vi till Chinatown och alla bazarer och gatustånd.

Men först lunch.........på McDonald´s !

Sen blev det shoppi-shoppi......

Efter någon timme i chinatown så åkte vi till Times Square igen.

Den här gången för att shoppa loss.

Janne passade också på att klippa sig.

Framåt 6-tiden så började vi att känna oss färdiga med Times Square och for trötta tillbaka till hotellet igen.

Middag på hotellet och sen intog vi sängläge.

Halv 8 sov fru Lindström !!

Fredag och gofrukost igen. Efter frukosten så gick vi till poolen och badade.

 
Vid 2 tiden så for vi till ambassaden igen och hämtade våra visum.

-Vad fort det gick på BAMBASADEN idag, sa Moa :)

Taxi till Chinatown igen och där åt vi kinamat. Smarrigt !

Sen var det shopping igen, och glass på McDonald´s.

Janne och jag hittade ett riktigt "öl schapp", ett hål i väggen med en bänk och några bord i en röra !!
Men alla var glada att vi stannat där och ville prata med oss.

   
När vi shoppat färdigt så kom vi på den ljusa idén att vi skulle GÅ hem eftersom vår taxichaufför sagt att vårt hotell bara låg 10-15 minuters promenad från chinatown.

Det kanske det gjorde också............om man gick åt RÄTT håll !!

Vi vimsade väl runt i en timme innan vi till slut kom hem.  

På kvällen åt vi middag i pianobaren innan barnen gick upp och la sig.

Janne och jag satt kvar i baren och surrade lite.

Då säger bartendern att Janne var lik JAMES BOND !!

Han menade inte Sean Connery utan den nya Daniel Craig.

 JAMES BOND
Janne blev så smickrad att jag tyckte det var bäst att vi gick innan han började beställa

öl - SKAKAD - inte rörd..........

Vi gick ut på stan och kollade "nattlivet" och spelade biljard.

 
Lördag så var det hemfärd till Lanta.

Skönt att komma hem till "vischan" igen.


Kommentarer
Postat av: maddis

hejsan alla glada.. låter som ni hade en fiin resa. skulle gärna också varit där bland alla butiker. men jag skulle nog inte haft "fjollskor" vill bara säga att jag saknar er och älskar er... pussisar

2009-01-21 @ 10:06:01
URL: http://maddelusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0