Jag är med barnbarn....

Att vara med barnbarn är värre än att själv vänta barn.

Att stå "på sidan om" och inte ha "koll på läget", är ju inte precis min grej !!

När jag själv var gravid så ville jag läsa om allt som hade med graviditeten att göra.

Det har jag gjort varje gång jag varit gravid,  som om jag glömt allt sen förra gången.........

Nu är det ju ännu värre. Jag "vet ju allt" men minns ingenting :)

Att hitta nåt att läsa för den som är med barnbarn är inte lätt att hitta.

Eftersom jag bara tänker på att jag ska bli mormor hela tiden, så surfar jag runt på Internet och läser "Vänta barn" eller "gravid" sidor. Spännande, men INTE min sida, fast dom blir ganska roliga att läsa om man tänker "mormor" istället för "mamma" !!
EX.

Tecken på att jag är med barnbarn:

För mamman: På brösten kan blodådrorna bli mer framträdande.

I och försäg har brösten blivit "något" längre sen mitt första barn, men dom blå strimmorna sitter på benen.

För mamman: Illamående på morgonen, Somliga kvinnor blir bara illamående och känsliga för vissa dofter.

Jag mår bara illa ibland, oftast i samband med sena blöta kvällar. Tycker inte heller om när det luktar svett. Jag gillar inte heller parfymdoft! Då blir jag verkligen illamående.

För mamman: " Cravings" Att bli sugen på aceton eller skokräm eller att äta murbruk eller att bara få känna doften av garage eller källare är inte ovanligt.

Jag har väl bara ett "cravings", men det går vi inte in på här.

Men det som tillkommit är att jag får "cravings" efter Coffieshake med Kaluha !
För mamman: Svettningar är ganska vanligt under graviditeten

Jag tycker att jag har svettas MYCKET mer det senaste halvåret.

Faktiskt sen vi flyttade hit till Thailand !
Jag är definitivt med barnbarn !!


Hur ska jag nu ta hand om mig under den här tiden?

Sova

Ge efter för sömnigheten! Sov så mycket du kan, när du kan. - OK, inga problem

Motionera

Att röra sig är också bra medicin mot oro. - OK, inga problem

Äta som vanligt

En helt normal kost som innehåller alla delar i kostcirkeln duger bra. Övervikt är jobbigt. Låt bli söta drycker och godis. Grönsaker håller magen igång. - OK, förutom grönsakerna!

Ta ledigt,

Unna dig att vara ledig den sista tiden även om du mår bra. - OK, inga problem, ska vara ledig hela sommaren !

Spara inte på alla semesterdagar/kompdagar tills barnbarnet är fött, utan tänk lite på dig själv också. - PROBLEM !! Jag tänker bara på barnbarn !!

Ta emot praktisk hjälp

När du väntar barnbarn kanske du behöver mer hjälp än vanligt. -  OK, inga problem. En släkting/vän får gå ut på promenad med min man när jag behöver tänka/drömma om barnbarnet hela söndagen.

Ta emot stöd

Oron för hur det ska gå när barnbarnet har kommit kan också vara svår.

Att tala med någon om hur det känns är ett bra sätt att minska risken för depression. Tala med din partner och/eller någon annan som du har förtroende för. En annan gång är det din tur att hjälpa och stödja.

Nja, - lite problem där.......Alla har redan hört  511 gånger att jag ska bli mormor  och alla vet hur många mm och cm bäbisen är nu.

Häromdagen när vi åt middag så satt Janne och pratade om luftfiltret till motorcykeln (Jätteintressant.... NOT)

Då svarade jag att om ett år från nu så kan nog bäbisen sitta själv!

????? va, Jaha, nu har hon gått in i mormorvärlden igen, sa Janne !!

Så jag får väl babbla av mig här på bloggen istället !

Acceptera

Acceptera att du är med barnbarn och att mycket måste förändras. En del krämpor kommer du kanske inte ifrån. Du kommer inte ifrån en viss grad av oro för framtiden. Det tjänar inte mycket till att ständigt tänka på vad som kunde vara annorlunda, du själv, din man, samhället... Att vänta barnbarn är en speciell tid i livet. Acceptera det till att börja med, så finner du lättare kraft att förändra det som du kan göra något åt. -  OK, inga problem.

Njut av att vara med barnbarn

Ta en stund varje dag då du kan vara i ro och njuta av att ett barn växer i din (dotters) kropp. Barnet rör sig och växer utan att du behöver göra någonting alls. Mitt i vardagens stress och kanske kaos finns en inre plats för dig och ditt barnbarn.

Har du svårt att hitta den platsen kan regelbunden avslappning eller yoga vara till hjälp. Eller bara att unna dig en fantasi om att allt ska gå bra! - OK, inga problem. Visste väl redan att Yoga och Mindfullness var bra mot det mesta, till och med när man väntar barnbarn :)  Och njuta är jag bra på :D

  

Nu kan jag nog nästa allt om att bli mormor !!

Jag hittade faktiskt en hemsida för mor, -farföräldrar, men den var inte lika kul som "mamma sidorna".

På mormor sidan gjorde man reklam för PRO, och Senior.net ................

Saknades bara en annons från Fonus också.......

Plus att man kunde klicka "FÖR STÖRRE TEXT"........

För övrigt så går "vi" in i vecka 12 idag och graviditetens mest kritiska period är över.

Risken för missfall är mindre efter denna veckas utgång. Firas med ett glas champagne!!

Skål på mig mormor och skål på dig "stålmorfar :)
( Madeleine har alltid sagt att Janne aldrig kan vara en "plastpappa" eftersom plast är så "ostabilt"
Han har alltid varit "stålpappan" för henne )
Tänk att det "bara" är mindre än tre fjärdedelar kvar av graviditeten.


Underverket är nu ca 6 cm mellan huvudet och "gobollarna" och väger mellan 9 - 13g.

Hur kan man vara TOKFÖRÄLSKAD i någon man aldrig ens sett ???

Men jag känner mig TOKKÄR och har samma symptom som vid en "fjortisförälskelse"

Sitter mest med ett drömmande leende på läpparna och kan varken äta eller sova normalt.

Tänker bara på "min kärlek" och hur vi ska kramas och pussas när vi äntligen ses i augusti!

Om inte mitt hjärta exploderat innan dess.......


Kommentarer
Postat av: maddis

hahaha!!!! du är så rolig mamma. fick mig ett gott skratt då jag läste ditt inlägg idag!! :D men jag kan upplysa dig om att knoddisen kommer vara lika förälskad i dig!!!!:D:D pussar i massor från oss=)

2009-01-22 @ 14:54:36
URL: http://maddelusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0