Gott slut....

på Maya Bay blev det.

For naturligtvis in till Saladan tidigare än nödvändigt pga mitt

"balansproblem".

Som tur var så var det inte kungens födelsedag och ingen annan

kunglig bemärkelsedag heller, så jag fick 2 st Bacardi Breezer innan båten gick.

Sen var jag redo för avfärd !

När vi kom till Phi Phi så åt vi först en tidig lunch innan vi gick till stranden.

Där hyrde vi luftmadrasser som vi låg och mös på.

   
Att sitta på den här stranden och titta på folk, särskilt Japanerna, är otroligt underhållande.

Först så kommer dom till stranden i full "turistmundering". Tjejerna med stor solhatt och gigantisk brätte och gärna en rosett på, stora solglasögon och lilla handväskan käckt upphängd på armbågen, och rött läppstift.

Killarna har oftast Billabong schorts och en hennatatuering.

Förutom dom Japanska killarna som oftast har små tajta badbyxor......eller Billabong schorts med en Pikéskjorta instoppad i shortsen och bälte till det. Dom ser ut som en japansk variant av Rain Man (Dustin Hoffman)

Men tjejerna är överlägset roligast att titta på.

Sen går ALLA tre steg ut i vattnet för att posera och fotograferas i dom mest roliga poser man kan tänka sig. Tjejerna tar tag i kjolfållen och håller den rätt ut åt sidorna och viker in ena knäet och huvudet lite på sned och SMILE.

Klick, så byter dom plats med varandra och ut med kjolen, in med knäet, Klick.

Sen går dom därifrån, utan att ha badat.

Janne satt med trånande blick hela tiden............och tittade på båtar!!!!!
Märklig karl man har :)
På eftermiddagen så gick vi tillbaka till "stan" och shoppade lite.

Stannade sen på en uteservering och "mixade" till en egen nyårsdrink.

   
Jag beställde en iskaffe och ett glas Kahlua. Häll i rör om.......

Det blev ju supergott!!   Jag skulle blivit bartender !

Barnen käkade glass och Janne "plågade" i sig en Singha.

Sen gick vi till båten och mötte våra reskamrater......

15 st UNGDOMAR!! Dom flesta var "vältankade" med Singha.

6 svenska, 2 danska och 7 engelska. Ålder: 18 - 23 år.

Dom undrade nog vilket ålderdomshem som vi hade rymt ifrån !

Tyvärr så kunde vi inte komma in i "the Viking Caves" för det var tydligen fullt av fladdermöss som byggt bo och skulle till att kläcka nya fladdermöss nu.

  Det som hänger som vita "istappar" är tydligen äggpåsar om jag fattade rätt.  
Vi for därför direkt till stället vi skulle snorkla på.

Sen fick vi dyka i från båten.

Vickis, Niklas och jag hoppade i med snorklar och cyklop.

Moa ville inte, så hon och Janne tog en kajak och paddlade in i en lite bukt med en liten liten strand.

Det var den bästa snorkling jag gjort. Jag har aldrig varit så här långt ut i havet och snorklat förut. Jag har alltid snorklat från stranden tillsammans med någon av barnen.

Nu såg man riktigt stora koraller och en massa fiskar i varierande storlek och färg.

Thailändarna på båten stod och slängde i brödbitar för att locka till sig fiskarna.

Och dom kom i stora stim. Det blev lite skräckblandad förtjusning med så mycket fiskar omkring sig, så jag lämnade stimmet och simmade iväg från båten.

Det kändes bättre att se ett par stycken i taget, och inte alla på en gång.

När vi alla är samlade på båten igen och ska fara till Maya Bay, så händer det som INTE får hända.

Det börjar SPÖREGNA!!

Nu blev vi allihop riktigt dyblöta. Alla börjar frysa så vi skakar.

En bit ut från Maya Bay stannar vi för att invänta en långtailboat som ska köra oss in till stranden. Likt råttorna på Titanic hoppar alla i vattnet för att värma sig. Sköööönt.

Men Moa vill inte hoppa i, fast vi försöker förklara att det blir varmare då, så Janne stannar med henne på båten.

Vi andra börjar simma mot stranden i väntan på långtailbåten.

Vi får simma motströms hela tiden, eftersom det är ebb. Men vi blir i alla fall varma.

När jag kommit nästan hela vägen in, så skrapar jag foten i en korall och tappar min vristlänk i guld med skarabé berlocken från Egypten. SHIT !!

Jag försöker dyka efter den, men eftersom havet drar så hårt utåt så rör det upp botten hela tiden, så det går inte att se någonting. Och det spöregnar fortfarande. En av dom engelska killarna stannar och försöker hjälpa mig att leta. Vi ger upp och simmar mot stranden igen.

En annan kille från Göteborg kliver på en sjöborre, och Vickis skrapar också i korallerna så hon blöder på tårna.

Under tiden vi simmat så har Moas läppar nästan blivit blåa, och hon går äntligen med på att hoppa i havet.
Åhhh vad varmt och sköönt, säger hon nu.

Jag förstår inte var tjurigheten kommer ifrån :)  Den måste komma från pappa..........för jag har ju kvar min :)

Sen kommer långtailbåten med packningen och dom plockar upp Janne och Moa.

Samtidigt som vi når stranden så slutar det äntligen att regna.

 
Någon lägereld blev det inte, eftersom allt var blött antar jag.

När alla fått på sig torra kläder serverades det mat, och den obligatoriska "drink i hink"

Eftersom det oftast är redbull i dom, så hade jag inte tänkt dricka den. Jag får hjärtklappning av redbull. Men nu hade dom hinkar med Mekong och Cola också.

Eftersom det både var gratis och nyårsafton, så är ju inte jag den som är den..... Inte Janne heller!

 
Efter maten så blev det liksom tre grupper.

Svenskarna försvann in i en liten bergsskreva dom hittat, och danskarna och engelsmännen satt vid ett långbord och sjöng låtar (refränger) från olika engelska pojkband.

Och vi "pensionärer" satt med thailändarna och sjöng låtar av "JOB 2 DO"

(En grupp som är jättepopulär i thailand.) Dom spelade förresten på Koh Lanta på nyårsafton.

Efter en till "drink i hink" så sjöng Janne och jag "Don´t" (en gammal Elvislåt) för thaiarna.

   
Eftersom jag sjunger lika bra som jag pratar "swahili" så kan ni ju tänka er hur ooooootroligt vackert det lät.

Men dom instämde med bongotrumma och log, kanske inte njutfyllda, men roade :)

Vid 11-tiden så serverades det grillad kyckling. Sen följde Janne med några thaiare in i skogen för att kolla på landkrabbor.
  
Naturligtvis skulle han dit och "pilla" på dom och blev mycket riktigt biten också........
   Janne är som ett STORT litet barn, han ska pilla och smaka på ALLT!
I början när vi kom till Koh Lanta så hittade han en liten burk i en butik, som han trodde kunde vara nån sorts thailändsk godis. Jag tror att det var näringspinnar som man stoppar ner i blomkrukor eller nån sorts antimögelmedel. Men han skulle smaka......Tvi !! Han tyckte iallafall inte det var gott. Jag slängde den burken sen.
Lagom till 12 slaget så vaknade Moa som sovit ett par timmar, och vi samlades allihop igen på stranden och "Happy New Yearade" varandra.

 
Sen knoppade barnen in, och Janne och jag fyllde hinkarna igen och sjöng vidare.

 
Efter ett par hinkar Mekong så började det bli riktigt gott tyckte jag :)
Men Janne njöt hejdlöst av en singha i stället.

     MED SUGRÖR !!
Glada i hatten och yra i kepsen så somnade även vi ett par timmar senare.
På morgonen så blev det kaffe och äggmackor innan vi for tillbaka till Phi Phi Don.
   

Dagen tillbringade vi på stranden och paddlade lite kanot och badade.

Och roades av dom Japanska "fotograferna" (och båtarna!)

Halv 4 gick båten hem till Koh Lanta igen.

 
Vi stannade i Saladan och åt middag och köpte en dvd-film.

Trötta och sandiga kom vi hem för att upptäcka att vi inte hade något vatten.

Nice......Så då somnade vi ifrån filmen (som vanligt) och gick sen och la oss i sängarna sandiga och oduschade.

          GOTT NYTT ÅR



  


Kommentarer
Postat av: Sirre

Hej!

Har ni det bra i Thailand? Vad gör du på dagarna? Saknar du en nålhacka? Vi har så mycket golvjobb så vi behöver dig..... fast jag tror inte du längtar precis....Ha en god fortsättning på det nya året, man vet aldrig, vi kanske kommer och hälsar på!

2009-01-06 @ 00:38:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0